Πώς μπορώ να καταλάβω τι θέλει το παιδί μου όταν δεν μπορεί να μου πει;
Συχνά, οι γονείς δυσκολεύονται να καταλάβουν τι θέλει το παιδί τους επειδή δεν μπορεί να εκφραστεί λεκτικά για να τους πει τι θέλει και δυσκολεύεται να τους εξηγήσει. Σε κάποιες περιπτώσεις αφού και τα ίδια παιδιά το αντιληφθούν αυτό παίρνουν από το χέρι τους γονείς και τους παίρνουν κοντά στο αντικείμενο που θέλουν ή τους δείχνουν τι θέλουν. Έτσι προσπαθούν με την μη λεκτική επικοινωνία να επικοινωνήσουν μαζί τους.
Ας δούμε μερικές προτάσεις για το πως μπορούν οι γονείς να βοηθήσουν τα παιδιά τους να εξασκηθούν στη λεκτική επικοινωνία:
Σημαντικό είναι να βεβαιωθούν ότι το παιδί κοιτάζει, φτάνει, δείχνει ή προσπαθεί να πάρει το αντικείμενο στόχο. Το παιδί πρέπει να το ζητήσει πριν το παραλάβει, χρησιμοποιώντας λεκτικές προσεγγίσεις, λέξεις, φράσεις, προτάσεις, ερωτήσεις κλπ. (Π.χ., για παράδειγμα # 1: παιδί δείχνει γάλα ή σημάδια ή λέει “mmm”, “γάλα”, “θέλει γάλα”, “Μαμά, δώσε μου περισσότερο γάλα” ή “Πού είναι το γάλα;”). Ακόμη μπορούν να τροποποιήσουν τη δραστηριότητα ανάλογα με την ηλικία και τα ενδιαφέροντα του παιδιού.
Αγαπητοί γονείς μπορείτε να:
1. Βάλετε μια μικρή ποσότητα γάλακτος στο φλυτζάνι.
2. Δώσετε ένα μπολ με γλυκό/παγωτό χωρίς κουτάλι.
3. Δώσετε το μπολ δημητριακών χωρίς τίποτα σε αυτό ή με δημητριακά και χωρίς γάλα.
4. Δώσετε στο παιδί ένα ποτήρι για να πιει, χωρίς τίποτα μέσα του.
5. Δώσετε παιδικό σάντουιτς για να φάει χωρίς κουλούρι, ψωμί, ή γέμιση.
6. Σταθείτε στην πόρτα χωρίς να την ανοίξετε. Περιμένετε.
7. Δώσετε την οδοντόβουρτσα χωρίς οδοντόκρεμα. Η οδοντόκρεμα είναι κρυμμένη. Πείτε στο παιδί να βουρτσίζει τα δόντια του. Περιμένετε να την ζητήσει, αν όχι, βοηθήστε το να αντιληφθεί ότι χρειάζεται οδοντόκρεμα. (π.χ. ρωτήστε το τι πρέπει να βάλει πάνω στην
οδοντόβουρτσα για να πλύνει τα δόντια του.)
8. Βάλετε τα απαραίτητα αντικείμενα ή τα αγαπημένα παιχνίδια μακριά από το υπνοδωμάτιο.
9. Βάλετε το επιθυμητό αντικείμενο σε ένα κλειστό δοχείο που είναι δύσκολο να ανοίξει.
10. Βάλετε το αγαπημένο παιχνίδι σε οποιαδήποτε υψηλή επιφάνεια, βεβαιωθείτε ότι το παιδί μπορεί να το δει.
11. Δώσετε στο παιδί μια τσάντα ή ένα δοχείο που δεν μπορεί να ανοίξει.
12. Όταν πρέπει το παιδί ντυθεί, δώστε του άλλα ρούχα (π.χ. του αδελφού) τα οποία είναι πολύ μεγάλα ή πολύ μικρά.
13.Δώσετε στο παιδί σας μολύβια που είναι σπασμένα ή πολύ
μικρά για να τα χρησιμοποιήσει, ή ένα πινέλο που έχει στεγνώσει, ένα στυλό που δεν λειτουργεί ή ένα μολύβι χωρίς μύτη.
Σημαντικό είναι να μην ξεχνάτε ότι ο ρόλο σας είναι πολύ σημαντικός στη εξέλιξη της πορείας της ανάπτυξης του παιδιού σας.
Αν είναι απαραίτητο το παιδί σας να ενταχθεί σε λογοθεραπευτικό πρόγραμμα, τότε να θυμάστε ότι θα είστε από τα σημαντικότερα μέλη της θεραπευτικής ομάδας του παιδιού μαζί με τον λογοθεραπευτή και φυσικά, το ίδιο το παιδί.
Παρατηρώντας κατά περιόδους συνεδρίες λογοθεραπείας, συμμετέχοντας άμεσα στη θεραπεία, μπορείτε να μεταφέρετε τους στόχους θεραπείας του παιδιού στο σπίτι, στο σχολείο….
Βιβλιογραφία:
Μαρία Χρίστου
Λογοθεραπεύτρια