Διαταραχές λόγου – ορισμός, συμπτώματα, συνέπειες

Ο λόγος αναφέρεται στην οργάνωση της σκέψης.

Οι διαταραχές του λόγου περιλαμβάνουν δυσκολίες στην έκφραση, στην κατανόηση ή στην χρήση του λόγου. Οι συνέπειες που έχουν για το παιδί, το ακολουθούν στην ενήλικη ζωή του.

Σημαντικό είναι να γνωρίζουμε ποιες είναι οι διαταραχές του λόγου, πως μπορούμε εμείς να τις αναγνωρίσουμε, ποιες είναι οι συνέπειες για το παιδί και πως μπορούμε να το βοήθησουμε.

 

 

 

Οι διαταραχές του λόγου περιλαμβάνουν:

  •  Δυσκολίες στην έκφραση

ta paidia trwne sokolata - morfi (1)

 

Μορφή: ‘Οταν το άτομο μιλάει, αλλά δεν συντάσσει σωστά το μήνυμα που θέλει να μεταδώσει. Οι προτάσεις που συντάσσσει το άτομο είναι ελλιπείς ή χρησιμοποιεί λανθασμένους χρόνους για να περιγράψει ένα γεγονός.

Στην εικόνα βλέπουμε δύο παιδιά να κάθονται στον καναπέ και να τρώνε σοκολάτα.

Αναμένουμε από το άτομο να μας πει: “Τα παιδιά τρώνε σοκολάτα” και αυτό λέει:” Παιδιά τρώνε τα σοκολάτα”.

 

 

  • Δυσκολίες στην κατανόηση

KM_C224e-20161206035352

 

Περιεχόμενο: Το άτομο δυσκολεύεται να κατανοήσει τη λέξη, την ερώτηση, την οδηγία.

 

Βλέποντας το άτομο την εικόνα αναμένουμε από αυτό να μας πει: “Είναι μπάλα, είναι αντικείμενο και το χρησιμοποιούμε για να παίξουμε” και αυτό μας λέει “Είναι φεγγάρι”

 

 

 

  • Δυσκολίες στην χρήση

Χρήση: Αναφέρεται στην πραγματολογία. Δηλαδή στην ικανότητα του ατόμου να προσαρμόζει το λόγο του ανάλογα με το περιβάλλον του συνομιλητή του. Δηλαδή να μπορεί να λέει το σωστό πράγμα, με το σωστό τρόπο, στον σxrisi tou logou - parkoωστό τόπο και χρόνο.

 

 

Δείχνουμε την εικόνα στο παιδί και του ζητάμε να υποθέσει πως είναι ένα από τα παιδιά της φωτογραφίας. Στην συνέχεια του ζητάμε να χαιρετήσει ένα φίλο του. Αναμένουμε από το παιδί να πει στο φίλο του: “Γεια σου, Χρίστο.Τι κάνεις;” και αντί αυτού το παιδί λέει: “Γεια σας, κύριε. Τι κάνετε;”

 

 

 

Χαρακτηριστικό παράδειγμα πραγματολογίας του λόγου έχουν τα άτομα με διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές. Αν και επιθυμούν επικοινωνία και αλληλεπίδραση με άλλα άτομα, επιθυμούν να συνάψουν φιλικές σχέσεις και να συμμετέχουν σε κοινές δραστηριότητες υπολείπονται στους τρόπους με τους οποίους μπορούν να την προκαλέσουν παράλληλα.

Ο ρόλος του λογοθεραπευτή  είτε είναι παιδί, είτε είναι έφηβος, είτε είναι ενήλικας είναι να βοηθήσει το άτομο να κατανοήσει τι του λέει ο συνομιλητής του, να οργανώσει σωστά τη σκέψη του και να επικοινωνήσει λεκτικά ή μη, με τρόπους αποτελεσματικούς και αξιόπιστους.  Οι προσπάθειες επικοινωνίας που κάνει το άτομο δεν είναι εύκολο να γίνουν κατανοητές από το περιβάλλον που το περιβάλλει και η ματαίωση που απορρέει από τις αποτυχημένες προσπάθειες ξεχειλίζει.

Είναι σημαντικό να αναφέρουμε πως με μία έγκαιρη διάγνωση, μπορεί να προσδιοριστεί η φύση της διαταραχής και με τα κατάλληλα προγράμματα πρώιμης παρέμβασης η διαταραχή μπορεί να αντιμετωπιστεί και να ελαχιστοποιηθεί.

 

 

 

Κωνσταντίνα Κουππή

Λογοπαθολόγος – Λογοθεραπεύτρια